Navigace

Potřebujete opravdu plnohodnotný e-shop? - 1.díl

Téměř každý, kdo neprodává jen služby se jistě zamýšlí nad tím, že by rád nabízel své produkty kromě klasických prodejních kanálů i na internetu. Na tomto místě je dobré zvážit, jestli je skutečně…


Téměř každý, kdo neprodává jen služby se jistě zamýšlí nad tím, že by rád nabízel své produkty kromě klasických prodejních kanálů i na internetu. Na tomto místě je dobré zvážit, jestli je skutečně nutné při myšlence na prodej, hned sáhnout po tradičním „velkém“ e-shopovém řešení.

Pokusíme se vám poradit při výběru a objasníme vám další možnosti, které lze při prodeji produktů využít. Pokud chcete prodávat na internetu, nemusí to vždycky znamenat obrovskou investici do tradičního e-shopu.

Před samotným výběrem je dobré si zodpovědět pár otázek:

  • Kolik produktů budu nabízet?
  • Je/bude pro mojí firmu e-shop hlavním nebo vedlejším prodejním kanálem?
  • Kolik chci do správy internetového obchodu investovat času?
  • Produkty si budu plnit sám, nebo mám možnost získat data od dodavatelů?

Zanedlouho si rozebereme každou z otázek, respektive odpovědi na ně.

Internetový obchod v závislosti na použitém technickém řešení může být od nejzákladnější nabídky produktů po plně automatizovaný systém s napojením na celou řadu dalších systémů (účetních, skladových, marketingových, atd…).

Velké obchody samozřejmě využívají většinu z těchto pokročilých funkcí, protože jinak by museli zaměstnávat mnoho zaměstnanců jen kvůli agendě spojené s objednávkami, jejich fakturací, účtováním a v souvislosti se skladovým hospodářstvím.

Propracované e-shopové řešení umožňuje řešit vše automatizovaně, elegantně a především okamžitě – což má své plusy nejen na straně firmy provozující e-shop ale především ve vztahu k zákazníkovi, který zbytečně nečeká, až objednávku postoupí do dalších procesů člověk.

Při zvyšujícím se počtu objednávek fungujícího obchodu je samozřejmě lepší investovat do kvalitního řešení, pokud ze začátku spíše zkoušíte jestli o vámi nabízený sortiment bude vůbec dostatečný zájem, je lepší bezesporu pro zkoušku spíše využít řešení zdarma, které vám někdo za malou úplatu profesionálně nainstaluje a alespoň základně nastaví.

Pokud se začnete zajímat o programy, na kterých lze postavit internetový obchod, zcela jistě narazíte i na následující názvy: PrestaShop, Magento, OsCommerce, ZenCart a některé další.

Jedná se o software, který je volně ke stažení a který dokáže nainstalovat každý, kdo má trochu zdání o tom jak fungují aplikace postavené na PHP a MySQL. Pokud vám tyto zkratky nic neříkají, nedoporučujeme, abyste se do instalace pouštěli sami.

+ Cena
+ Modulovatelné řešení
+ Je možné si nechat od programátora naprogramovat i velmi nestandardní doplňky

– Často velký problém s plnou lokalizací do češtiny
– Častá nekompatibilita dostupných modulů
– Velké rozdíly mezi verzemi a neřešení přechodů mezi jednotlivými verzemi (často vychází aktualizace, která ale mohou zapříčinit úplnou nefunkčnost vašeho e-shopu)
– Je problém s českou fakturací (jiné legislativy mají k faktuře daleko laxnější přístup, může vypadat téměř jakkoli) – doplnění potřebných údajů do české faktury je mnohdy dost náročný úkon
– K zdrojovému kódu aplikace se může dostat kdokoli, to s sebou zcela jistě nese nějakou míru rizika v podobě možného napadení vašeho internetového obchodu někým, kdo vám chce uškodit

Aplikace jsou povětšinou typu OpenSource, takže je můžete s čistým svědomím používat i pro prodej vašich produktů bez povinnosti cokoli komukoli platit. Stejně tak je můžete libovolně upravovat dle vlastní potřeby.

To s sebou nese samozřejmě riziko absence technické podpory, kterou můžete hledat pouze na dostupných diskusních fórech a většinou pouze v angličtině.

Vzhledem k tomu, že vývojáři chtějí z mnoha důvodu aby se takový software masivně rozšířil, je logické, že podporují primárně tyto jazyky a legislativu v největších státech.

To, že si program někdo nainstaluje i v České republice je zcela jistě potěší, nicméně logicky nebudou upravovat moduly speciálně jen kvůli jednomu státu – o to se ostatně velmi často postará někdo za vás. Problém je spíše s načasováním – ne vždy je to ve chvíli, kdy potřebujete.


Zavřít