Navigace

Co je to AMP a proč by vás to mělo zajímat?

AMP neboli Accelerated Mobile Pages nejsou žádnou novinkou. Jde o open-source projekt Googlu, který byl spuštěn už v roce 2016. Přesto o něm doposud spousta lidí neví a je to obrovská škoda. Ve…


AMP neboli Accelerated Mobile Pages nejsou žádnou novinkou. Jde o open-source projekt Googlu, který byl spuštěn už v roce 2016. Přesto o něm doposud spousta lidí neví a je to obrovská škoda. Ve výsledcích vyhledávání se AMP stránky objevují běžně a existuje několik důvodů, proč byste je měli mít i vy.

Spousta uživatelů dnes brouzdá po internetu spíše z mobilu než z počítače, někteří odvážlivci dokonce tvrdí, že v budoucnu bude daleko důležitější, jak web vypadá na telefonu než na displeji stolního počítače či notebooku. Na mobilní uživatele je tedy potřeba myslet, ať už z pohledu responzivního designu, úsporné velikosti multimediálních souborů, nebo právě třeba AMP.

Accelerated Mobile Pages jsou webové stránky uzpůsobené speciálně pro rychlé načítání obsahu v mobilních zařízeních. Nejde tedy jen o to, aby se web na telefonu zobrazil správně, ale také o rychlost. Uživatelé nechtějí čekat. Ne po celé ČR je rychlé LTE připojení a stahovat obrovský objem dat na pomalé síti je otravné. Místo toho potenciální zákazník raději zamíří jinam. A přesně proto Google na podzim roku 2016 přišel s iniciativou AMP.

Zjednodušeně by se dalo říci, že musíte mít svůj web vytvořený dvakrát. Kromě „standardních“ stránek potřebujete ještě druhou variantu v souladu se všemi pravidly AMP. Na tuto potom odkazujete v hlavičce, v AMP stránkách odkazujete zase zpět na ty „standardní“.

A čím se AMP verze liší? Celý princip stojí na 3 základních pilířích:

Většina AMP HTML jsou klasické tagy, některé ale chybí, celá struktura je zjednodušená, jde hlavně o obsah. Ten uživatele zajímá primárně, tak proč jim podsouvat ke stahování ještě něco navíc?

JavaScriptový soubor se stará o rychlé načítání. Ruší pomalé CSS selektory, už při předběžných výpočtech si zjistí rozvržení všech prvků na stránce a aplikuje další vychytávky, jak stránku vykreslit co nejrychleji.

AMP stránky se načítají do mezipaměti Google AMP Cache. Odtud se pak uživateli zobrazují statické soubory jako obrázky, HTML dokumenty atd.

Google má zpracovanou dobrou podporu s veškerým vysvětlením, co je potřeba jak udělat, nicméně automatický převod stránek na AMP variantu prostě neexistuje, jde o ruční práci. Na druhou stranu třeba pro WordPress se objevují pluginy, které se snaží s AMP pomoci.

Je dost pravděpodobné, že už jste někdy AMP verzi stránky potkali. Pokud často brouzdáte po internetu na telefonu a používáte Google vyhledávač, nejspíš jste si všimli ikony blesku. Bývá u ní napsáno AMP, jelikož označuje právě stránky, které jsou přizpůsobené na rychlé mobilní načítání. Google tyto weby často zobrazuje přednostně, není žádným tajemstvím, že je zvýhodňuje ve výsledcích vyhledávání.

Jsou dva hlavní důvody, proč chtít mít AMP web:

1. Vaše stránky se budou více líbit Googlu. Nečekejte ovšem raketový vzestup na první příčku.

2. Rychlé načítání milují uživatelé a k tomu není co dodávat.

Na druhou stranu jsou tu ale i nevýhody. Tou hlavní je, že funkce AMP stránek jsou velmi striktní a limitované. Velmi dobře se hodí například pro zpravodajské weby, ale třeba u e-shopů se často naráží na problémy. Omezená je také reklama.

AMP stránky jsou výborná věc a rozhodně je dobré vědět, že něco takového existuje, nicméně zrovna pro váš web být vhodné nemusí. Nejste si jistí? Rádi vám poradíme.


Zavřít