Navigace

Zbytečně zbožňovaná homepage

Homepage neboli domovská stránka je obvykle bodem, na nějž se lidé, když chtějí vytvořit webové stránky, zaměřují nejvíce. Známe to i od našich zákazníků. Jejich hlavním designovým požadavkem je, aby…


Homepage neboli domovská stránka je obvykle bodem, na nějž se lidé, když chtějí vytvořit webové stránky, zaměřují nejvíce. Známe to i od našich zákazníků. Jejich hlavním designovým požadavkem je, aby právě homepage vypadala perfektně a lákala k dalšímu prozkoumávaní webu. Jenže kdyby se zákazník proklikal na vedlejší stránky a našel tam nějakou hrůzu, bude vám hezká homepage k ničemu. Faktem je, že na váš web vlastně vůbec nemusí vstoupit přes ni, a tak ji třeba ani neuvidí. Jste v šoku? Čtěte dál, vysvětlíme vám toto odvážné tvrzení.

Někteří odborníci se nebojí vypustit z úst domněnku, jak je homepage vlastně nejméně důležitou stránkou celého webu. Tohle úplně říci nelze, nicméně víte, jak věci chodí – na každém šprochu pravdy trochu.

Lidé si obvykle myslí, že:

  • podle domovské stránky si uživatelé udělají první dojem,
  • domovská stránka má nejvíce zobrazení, takže je prostě nejdůležitější.

Obě mylné myšlenky vychází z toho, že domovská stránka působí jako vstupní bod, který uživatelé vidí při návštěvě webu jako první. Jenže ono tomu tak úplně není. Byly časy, kdy uživatelé zadávali URL adresu do adresního pole, aby se dostali na nějaký web. Dnes už na něj ale chodí z vyhledávačů, sociálních sítí, PPC reklam, odkazů na jiných stránkách apod. a míří přímo na stránku produktu či do nějaké kategorie. Místo hlavním vchodem tedy vchází bočními dvířky. Spousta uživatelů hlavní stránku dokonce vůbec nikdy neuvidí.

Jsou odvětví, kde toto tvrzení nepatří. Například u magazínů a online deníků je naprosto běžné, že si lidé opravdu zadají URL adresu, přijdou na domovskou stránku a tam zkouknou, co je nového. U firemních webů a většiny typů dalších stránek se ale tohle vůbec neděje. Jak to funguje u vás? Podívejte se, nebo se domluvte s vámi, ukážeme vám konkrétní statistiky. Návštěvnost jednotlivých stránek se dá poměrně snadno zjistit z Google Analytics. Udělat by to měl každý. Je užitečné vědět, kam uživatelé nejvíce chodí, a právě tuto stránku upravit tak, aby splňovala, co má, a zvýšila vám prodeje.

Podceňovat by se neměla žádná stránka. Všechny dělají první dojem, měly by dát jasně najevo, kde se uživatel nachází a co všechno u vás ještě může pohledávat.

Homepage samozřejmě má své opodstatnění a rozhodně netvrdíme, že je špatné dbát na to, aby vypadala reprezentativně. Jejím prvořadým úkolem totiž je představit vás. Právě z ní by měl uživatel zjistit, kdo jste, co nabízíte a jestli je u vás na správném místě. Dala by se přirovnat k výloze, která má také za úkol zaujmout a nalákat vás dovnitř – v tomto případě přímo na produktové stránky.

Homepage je jen rozcestníkem, odkud uživatelé míří dál. A tomu byste ji měli přizpůsobit. Z hlavní strany se neodesílá objednávka, neregistruje se k zákaznickému programu, nenakupuje se. Spíše odtamtud uživatele přesměrujete jinam, přímo na produktovou stránku. Pokud se do toho nepustíte vy, udělá to nějaký jiný web.

Ale pozor! Uvádí se, že na zaujetí uživatele máte pouhých 10 sekund. Za tuto dobu tedy musí zjistit, co mu nabízíte, a dostat se k tomu, co vlastně hledá. K tomu pak slouží wireframy ilustrující, jak budou jednotlivé stránky pospojované. Jak vidíte, nejen design je při tvorbě webu důležitý. Hodně záleží i na jeho struktuře a přehlednosti. A tohle je právě rozdíl mezi levnými weby a stránkami na míru. Výrobci laciných webů udělají hezkou homepage, aby byl výsledek na první pohled atraktivní, další stránky jen zasadí do daného designu. Profesionálové vědí, že dobrý web není jen o povedené homepage. A vy už to nyní víte také.


Zavřít