Navigace

Srovnávače cen zboží

Internetové srovnávače cen představují pro tuzemské e-shopy výrazný zdroj tržeb. Co musíte udělat pro to, abyste na nich mohli být, jak se dají srovnávače využít a které projekty jsou nejznámější na…


Internetové srovnávače cen představují pro tuzemské e-shopy výrazný zdroj tržeb. Co musíte udělat pro to, abyste na nich mohli být, jak se dají srovnávače využít a které projekty jsou nejznámější na českém internetu?

Coby marketingový kanál mají tyto porovnávače vysoký potenciál s rychlou návratností. Uvádí se, že generují až 30 % příchozích návštěvníků. Podíl na zisku v určitých případech činí dokonce i 80 %. Byť ale samozřejmě záleží primárně na tom, které zboží dokáží porovnat. Cílová skupina přivedených návštěvníků se proto nevyhnutelně bude u každého z nich lišit a faktem zůstává, že pro některé e-shopy jsou vhodnější jiné marketingové strategie.

I pro uživatele představují srovnávače účinnou pomůcku a na web vodí kvalifikovaného příchozího, který vyhledávaný produkt už dobře zná. Proto tento prodejní kanál vykazuje i vysokou míru konverze. Ta se odhadem pohybuje mezi 10 a 20 %.

Využitelné jsou srovnávače i pro malé e-shopy, většina obchodů totiž nabízí takové zboží, které má konkurenta. A je ho tedy s čím porovnávat. Nevhodné jsou srovnávače proto zejména pro obchodníky, kteří mají ve svém sortimentu vysoce unikátní položky.

Při propagaci se mnohdy jedná dokonce o účinnější kanál než PPC reklama a při vhodném nastavení je velmi vysoká šance, že neproděláte. V principu se srovnávače od PPC reklamy neliší, to znamená, že se platí pouze za proklik za reálně přivedeného návštěvníka. Platí dále také, že navýšení ceny za proklik vás posune na čelní příčky před vaši konkurenci. Tato strategie se nazývá bidding.

Abyste mohli některý ze srovnávačů používat, potřebuje váš e-shop hlavně svůj vlastní XML feed. Většinou je stejně tak nutné zajistit pro každý srovnávač feed individuální.

Majoritní postavení si v tuzemsku jednoznačně drží portál Heuréka. Na jejím příkladu je vhodné si tudíž ukázat, co prakticky začlenění do porovnání pro obchodníka obnáší. K registraci na tomto webu je nutný právě zmiňovaný XML feed, který ponese klíčovou informaci čili údaje o produktech a jejich cenách.

Správně vytvořený XML feed by měl obsahovat i další důležité podrobnosti jako dostupnost produktu či cena dopravného. V rámci každého webu se takový datový soubor generuje automaticky, pakliže ho nemáte, obrátit se musíte na dodavatele svého e-shopového řešení.

Dalšími v České republice populárními porovnávačí jsou ještě například Zboží.cz, které je dle dostupných statistických informací na druhé příčce, co se týče procentuálního podílu. Dále se můžeme zmínit o portálu Hyperzboží.cz nebo Hledejceny.cz.

Princip je v zásadě vždy podobný, nutností je vygenerovat si XML feed, který musí odpovídat svou strukturou specifikaci konkrétního srovnávače. Jeho adresu pak už jen doplníte v rámci svých údajů při jednoduché registraci.

Jednoznačně se vám vyplatí i naučit se pracovat s takzvaným párováním. Mechanismus je jednoduchý, stačí informace o zboží vyplnit v souladu s požadavky portálu. To vám zajistí, že se váš e-shop bude ukazovat v seznamu ostatních obchodů v rámci nabízených produktů.

V součtu zaznamenávají české srovnávače každý den miliony přístupů. Už při příchodu na srovnávač je přitom návštěvník často silně motivován ke koupi. V okamžiku, kdy se dostane na web, je tak výrazná pravděpodobnost, že svou objednávku skutečně realizuje.

Lze proto předpokládat, že éra srovnávačů zdaleka neskončila. Trendem poslední doby je hlavně vznik těch specializovaných, které se zaměřují na určitou kategorii zboží. Dokládá to zejména mimořádně úspěšný Glami.cz věnující se módě nebo Favi.cz, které je zaměřeno na segment nábytku a bytových doplňků.

  • Zbozi.cz
  • Heureka.cz
  • Google Merchant
  • Hyperzbozi.cz
  • Hledejceny.cz
  • Glami.cz
  • Favi.cz

Zavřít