Ještě před několika lety si prohlížení webových stránek přes mobilní telefon uměl představit jen málokdo.

Prohlížení bylo pomalé (jak z hlediska pomalé konektivity tak z hlediska nízkého výpočetního výkonu mobilních telefonů), nepohodlné (web se špatně prohlíží na nedotykových zařízeních, kde musíte 10x zmáčknout nějaké tlačítko, abyste mohli konečně kliknout na odkaz, který jste na displeji už dávno předtím viděli), nepřehledné (nízké rozlišení displejů mobilních telefonů) a navíc neúplné (mobilní prohlížeče v telefonech nedosahovali ani zdaleka kvalit svých desktopových protějšků – nekvalitní vykreslování, občas prohlížeč zobrazil jen nějaký fragment stránek).

Po technologickém pokroku, který vyřešil všechny výše psané problémy je naopak mobilní prohlížení internetu velmi dobrou a v mnoha případech výhodnou alternativou ke klasickému prohlížení internetu za pomocí stolního počítače či notebooku. Ať už z hlediska komfortu, nebo nutnosti.

Jak ukazují měřitelná data, podíl vyhledávání z mobilních telefonů významně roste a to vytrvale každým rokem. Zatímco dříve bylo mobilní prohlížení doménou spíše webových stránek souvisejících s tím “být někde na cestě” tzn. jízdní řády, čtení aktuálního zpravodajství, či “snahou zůstat ve spojení” po rozmachu sociálních sítí, dnes se přes telefony běžně nakupuje – což je nepodstatně složitější proces, než je samotná konzumace obsahu.

Dnes většina dostupných chytrých mobilních telefonů disponuje dostatečným displejem, dostatečným výkonem i dostatečnou konektivitou pro pohodlné prohlížení webových stránek.

Dokonce prohlížeče jsou často velmi podobné svým protějškům na PC. Proto se na novějších telefonech často bez problémů zobrazí i klasické webové stránky, které neprošly žádnou optimalizací pro mobilní telefony.

Nicméně toto prohlížení má daleko od komfortu. Na malém displeji se sice zobrazí webové stránky, nicméně text, obrázky, navigace jsou tak miniaturní, že je velmi obtížné na něco konkrétního kliknout bez přibližování jednotlivých částí stránek.

Díky tomu se postupně webové stránky začínají přizpůsobovat mobilním telefonům tak, aby uživatelé nejen že nebyli obtěžováni zbytečnými grafickými prvky, které jsou na mobilním telefonu zbytečné, ale aby se jim použití webových stránek co nejvíce usnadnilo a urychlilo.

Zanedbávanou skupinou zařízení jsou tablety, které díky většímu displeji víceméně pohodlně zobrazí i klasické webové stránky bez jakékoli modifikace. To ale nemění nic na tom, že i když webové stránky vypadají na první pohled poměrně rozumně (nejsou deformované), strasti s klikáním na miniaturní prvky přetrvávají.

Responzivní webdesign – jednoznačný vítěz při optimalizaci na mobilní zařízení

Galakoncert responzivni webdesign

Nejlepší cestou, kterou se vydat je bezpochyby responzivní webdesign, kdy dochází k vytvoření hybridní verze webových stránek, která se sama přizpůsobuje předem definovaným způsobem podle toho s jakým rozlišením si člověk webové stránky prohlíží.

Responzivní web je výhodným řešením i z pohledu vyhledávačů – protože narozdíl od neodborně zpracované mobilní verze se zde nevyskytuje problém s duplicitou obsahu na mobilní a klasické verzi webových stránek.

Podívejte se jak vypadá responzivní web

Pro lepší představu jak responzivní web funguje a co to vlastně je, se můžete podívat na naše nedávné reference, které touto funkcionalitou disponují.

TIP: Zkuste si webové stránky kromě počítače otevřít i na svém telefonu, nebo tabletu.

Napsal Štefan Ihnat dne 2014.07.01