PPC kampaně dokáží být bezpochyby velmi zajímavým generátorem zakázek. Celá problematika PPC je ale vcelku zrádná, protože na jednu stranu vypadá celý proces nastavení jedndouše, na stranu druhou se ale stává to, že

Velké množství podnikatelů ale z počátku PPC systémům nedůvěřuje.

Základní začátečnické chyby

Málo rozpočtu na otestování kampaně

Určení správného rozpočtu, který je potřeba do kampaně vložit (na začátku) je v mnoha případech klíčové. Pokud zvolíte příliš nízký rozpočet, může se velmi lehce stát, že nebude dostatečný. Vaše kampaně se tak budou zobrazovat v omezeném množství (v neatraktivní čas, málo často, apod.).

Taková kampaň má pak jednu velmi špatnou vlastnost – mnohdy je kampaň tak neatraktivní pro vyhledávač, že se ani neutratí kredit, který jste si řekli, že do kampaně vložíte.

Jedná se o velmi nízké rozpočty (například do 5.000,- Kč). Pokud nepodnikáte ve vysoce konkurenčním oboru, nebo v oboru, kde je zvykem masivně inzerovat na internetu, je částka 5.000,- Kč celkem rozumným základem prvního testu kampaně.

Je důležité mít dostatečně dobitý kredit pro silnější období (je třeba brát ohled na mnoho faktorů). Například klimatizace, nebo kapitánské kurzy se poptávají více, když je venku hezky. Pokud Vám ve slunečný den s tropickými teplotami dojde zrovna kredit, můžete znehodnotit celou kampaň.

Nastavím si vše sám, to zvládnu

PPC kampaně a systémy, ve kterých lze vše nastavit nejsou na první pohled složité. Ba dokonce přímo vybízí k úspoře nákladů a k tomu, že si účet vytvoříte sami a také si jej sami nastavíte.

Proti tomu postavím jen jeden argument – je lepší si najmout odborníka v oboru, protože jeho zkušenosti budete jen velmi dlouho a velmi draze sbírat. Je to to samé, jako bychom my měli zítra  začít profesionálně pomáhat vašim zákazníkům, tak jak to děláte vy. Nezvládli bychom to.

Zapnu PPC a budu mít zakázky

Nikdo vám nezaručí, že když pustíte PPC kampaně, vrátí se vám peníze do nich vložené. Jistota efektu není dokonce ani u kampaní, které běží dlouhodobě (několik let) a to ani ne kvůli konkurenčnímu prostředí, které ve vyhledávačích vládne, ale především díky tomu, že je velmi obtížné odhadnout jak se budou chovat uživatelé.

Při konzultacích s klienty zjišťujeme, že existuje poněkud pošramocené povědomí o PPC kampaních, proto jen pár Fakt a Fikcí, kterými jsou PPC kampaně nejčastěji opředeny.

Vyhodnocení kampaně

Častou chybou je naprosté ignorování jakéhokoli měření a následného vyhodnocení kampaně. Vyhodnocení je důležité zejména pro další kampaně. Můžete zjistit, že jste špatně vybrali slova (například příliš obecná, nebo jinak nazvané výrazy, které lidé hledají). Vše se dá odhadnout ze statistik, které je potřeba mít na webových stránkách ještě předtím, než se do propagace pustíte.

Fakta

Fikce

Slovník pojmů na závěr

PPC – pay per click (platba za proklik) – typ reklamních kampaní, kde probíhá platba až po skutečné návštěvě vašich stránek návštěvníkem – tedy po prokliku reklamy
Konverzní poměr – poměr návštěvníku vzhledem k nějaké akci, kterou nazveme konverze (například odeslání formuláře ze stránek, nákup na internetovém obchodu, apod.) – tedy kolik procent návštěvníků stránek se stane zákazníky (nakoupí)
Fulltext – přirozené výsledky vyhledávání (výsledky, které se zobrazují jako výsledek na vámi zadaný dotaz do vyhledávače) – nejsou nijak podbarveny (PPC kampaně se umísťují nad ně a následně po stranách).

Napsal Štefan Ihnat dne 2013.06.01