To by samozřejmě měli vědět především vývojáři a tvůrci webů. Na druhou stranu jako zákazník, který touží po špičkových stránkách, byste také měli mít aspoň hrubou představu, co vás všechno čeká. Lidé totiž mají tendenci začáteční kroky přeskakovat a vrhnout se rovnou na technické provedení. Přitom právě na těch počátečních fázích tolik záleží.

Tvorba webových stránek by se dala přirovnat ke stavbě domu. K čemu vám budou silné zdi a kvalitní střecha, pokud nemáte pevné základy? Je jen otázkou času, kdy se budova zhroutí. Web bez základů se vám sice nejspíš nezhroutí, ale nebude tak dobře plnit, co od něj očekáváte – vydělávat.

Takže jdeme na věc. Kde správně začít?

1. Nutné zlo aneb konzultace a stanovení cílů

Nejdříve je potřeba, aby se zákazník sešel s vývojářem a společně si vyjasnili, o co se vlastně budou snažit. Jasně, výsledkem by měl být špičkový web, nicméně on je každý tak trochu jiný. Toužíte po e-shopu? Blogu? Firemních stránkách, kde budou pouze informace a kontaktní formulář? Někteří zákazníci přijdou s hotovou představou, tak ji společně poupravíme, ostatním se nezdráháme poradit. Všechno je hlavně o komunikaci.

2. Pryč se starými chybami

Už jste dříve nějaký web měli? Pak není vůbec na škodu udělat jeho analýzu, probrat, co se vám nelíbí, a co chcete naopak zachovat. Spousta zákazníků přijde s požadavkem udělat web stejně jako ten předchozí – jen v modernějším designu. Tohle ovšem není zrovna dobrý přístup. Kdy jste si nechali minulý web dělat? Tehdy bylo všechno jinak, dnešní trendy, zvyky a používané technologie se liší. I vaše stránky by se měly lišit.

3. Wireframe či interaktivní prototyp

Wireframe zákazníci nemají moc rádi. Sice už nastiňuje, jak budou prvky na webu rozložené a ukazuje jeho strukturu, nicméně pořád se jedná jen o drátový model, takže žádná působivá grafika. Přitom se jedná o velmi důležitou část, která určuje přehlednost a použitelnost hotových stránek. Pro klienta jde navíc o první příležitost vidět, jak bude web fungovat a proč zrovna takhle.

U větších projektů, jako jsou B2B portály, intranety či informační systémy ale i rozsáhlejší weby se pak dělají přímo interaktivní prototypy. Jsou také dost strohé, ale dají se proklikávat.

4. Design

Konečně přichází na řadu to, co klienty zajímá nejvíce – designové provedení. Grafik na základě wireframe vytvoří webdesign.

5. Technické provedení

Vývojáři pak dostanou wireframy, podklady pro design, fotografie, texty, další materiály a všechno pospojují dohromady. Tohle už je ta zábavná část, kdy zákazník vidí pokroky, může si web proklikávat a sledovat, co by změnil. Faktem je, že v této části už se změny provádí jen velmi obtížně. Proto je tak důležité nevypustit žádnou z předchozích fází. Lidé bohužel mají tendenci přesně tohle dělat. Často si třeba vyberou webovou šablonu a vůbec nepřemýšlí, zda vyhovuje jejich potřebám. Nedělejte takovou chybu. Tvorba webových stránek je komplexní proces.

A co když ten začátek opravdu přeskočíme?

Vznikne web, který nějakým způsobem bude fungovat. Na venek si ani nevšimnete, že mu ty základy chybí. Bude se ale velmi špatně používat. Půjde o web bez pořádné struktury, který nesplní, co jste potřebovali. Ani uživatelům se nebude líbit, jen obtížně na něm najdou hledané informace, nevyznají se v něm, bude se jim zdát matoucí. Opravdu chcete takové stránky? S největší pravděpodobností ne. Chápeme, že se nejvíce začnete těšit na tu část, kdy už web vzniká a můžete sledovat, jak se postupně mění, nicméně bez těch nudných počátečních fází, jako jsou konzultace a návrh wireframů to opravdu nejde. Tedy šlo by, ale my chceme tvořit kvalitní weby.

Napsal Štefan Ihnat dne 2018.10.15