Linkbuilding představuje jednu z metod optimalizace pro vyhledávače. Jak budování zpětných odkazů funguje a co může uživateli přinést?

Co je linkbuilding

Linkbuiding patří k tzv. off-page strategiím, to znamená, že ho realizujeme mimo samotnou stránku, pro kterou probíhá optimalizace. Český překlad budování odkazů vypovídá o podstatě této činnosti. Jde tedy o získávání odkazů pro vaši webovou stránku, čímž se zvyšuje její hodnota.

Svůj web můžete lépe dostat do povědomí veřejnosti, pakliže se na něj bude odkazovat. Je lepší si ale vybrat spíše unikátní klíčová slova, ze kterých budou odkazy vést. Na klíčová slova obecného charakteru se bude snažit optimalizovat prakticky každý, což vygeneruje vysokou konkurenci. Analýza klíčových slov by měla stát na samém počátku veškerých vašich marketingových aktivit.

Jak na budování zpětných odkazů prakticky

Nově příchozí návštěvník v praxi může být z různých zdrojů: Tuto strategii je možné realizovat v rámci sociálních sítí, katalogů a zpětné odkazy lze získávat dokonce i v tématických diskusích. V dnešní době má smysl oslovit i influencery, pokud si myslíte, že můžete nabídnout hodnotné informace. Zpravidla se v takovém případě jedná o placenou cestu a je potřeba zachovávat opatrnost, aby se nákup zpětných odkazů nezvrhl v pouhé spamování.

Náročnější, delší, ale v mnoha případech též levnější cestou je navázání partnerství s dalším webem, který na vás bude posléze odkazovat. Linkbuilder by měl proto být jakousi spojnicí mezi dvěma majiteli webových stránek a je na něm, aby dokázal filtrovat relevantní spolupráci a rozlišil, zda se mohou cílové skupiny návštěvníků na obou webech vůbec protnout. Neplacený linkbuilding lze považovat taktéž za bezpečnější.

Smysl má nejen oslovování potenciálních partnerů v online prostoru, ale také těch reálných ve skutečném světě. Oslovte je s nápadem na společné aktivity, zpětné odkazy pak získáte prakticky bez námahy.

K čemu vede (kvalitní) linkbuilding

Cílem by mělo být udržení rozmanitého portfolia odkazů. Pokud vám budou přibývat pouze odkazy jednoho druhu, vyhledávače si toho všimnou, vaši taktiku negativně vyhodnotí a mohou vás za tuto praktiku i potrestat.

Je dobré si současně uvědomit, že budování zpětných odkazů je tedy soustavná a pravidelná činnost, jejíž výsledky nelze očekávat na počkání. Cíle linkbuildingu jsou v dlouhodobém horizontu v podstatě hlavně dva: Jednak zlepšení pozice ve vyhledávačích a jednak zvýšení návštěvnosti a z toho plynoucí zvýšení konverzí.

Návštěvnost by měla být efektivně cílená a přivádět takové návštěvníky, pro které je váš obsah užitečný a zajímavý. To znamená, že opravdu není účelem přivést na stránky vysoký počet lidí, kteří se dostanou jen na úvodní stránku a ještě ji ihned po kliknutí opět opustí. Současně dochází se zvýšením návštěvnosti i k přirozenému zvyšování povědomí o značce.

Jak linkbuilding nedělat

V linkbuildingu platí, že méně znamená více. Rozhodně tak dbejte primárně na kvalitu, nikoli na kvantitu. Hromadné nakupování odkazů vám kýžené výsledky nepřinese. Samotné vyhledávače dnes mají k dispozici stále sofistikovanější algoritmy, které pomáhají snahu o umělé zvýšení internetové popularity odhalit.

Hlavní myšlenka budování zpětných odkazů stále zůstává ta, že na vás ideálně začnou přirozeně odkazovat sami vaši čtenáři jednoduše proto, že se jim líbí to, co děláte. Vytvořit kvalitní obsah by tedy mělo být absolutním základem vašeho snažení. Pomoct vám v tom může třeba firemní blog, spolupráce s bloggery či odborníky na váš obor.

Pamatujte si, že primární je člověk, ne vyhledávač. Když si vás najdou čtenáři, najde si vás dříve či později také Google. Proto při linkbuildingu uvažujte jednoduše tak, jako vaši návštěvníci a položte si prostou otázku, zda pro ně bude mít váš odkaz smysl. Nakupování zpětných odkazů nelze paušálně odmítnout, řadě webů může pomoci. Nicméně „nákup“ vašeho cílového publika je nutné realizovat s rozmyslem.

Napsal Štefan Ihnat dne 2019.02.20