Nakupování na e-shopech je v současné době velmi populární a dá se předpokládat, že brzy porazí i dosavadně převažující způsob nákupů v kamenných prodejnách. Pokud uvažujete nad založením e-shopu nebo už e-shop provozujete, určitě musíte mít přehled o tom, které nástroje je možné využívat k vlastní propagaci a k zviditelnění. Sestavili jsme seznam nejlepších nástrojů, které byste měli v rámci své marketingové strategie aktivně využívat. Pojďme si je představit a přihodit pár tipů, jak s nimi zacházet, aby k propagačním účelům sloužily co nejlépe.

1. Webová stránka

Vstupní brána e-shopu? Rozhodně samotná stránka internetového obchodu. Pokud se chcete dostat na špici, je nutné, aby odpovídala aktuálním trendům. Nezapomínejte na to, že až 95 % návštěvníků* hodnotí web dle vizuálního hlediska. Investujte do moderního designu, který je nejen krásný, ale i uzpůsobený chování zákazníků. Každé tlačítko na e-shopu musí mít svůj smysl. Přehlednost a snadná orientace na webu je klíčem k úspěchu. Jak by měl vypadat design e-shopu podle momentálních trendů? Pracuje s kvalitními fotografiemi, které zabírají celou část hlavní strany. Na této straně by mělo být i minimum  textu, hlavní prim hraje obrazový obsah. Velice dobře působí také přítomná videa a cinema grafiky. Na hlavní straně obměňujte nabídku a prezentujte aktuální novinky. Nezapomeňte také na kvalitní textaci stránek – dobré popisky produktů, správné názvy kategorií zboží i dobře zvolené výzvy k akci dokáží výrazně pozvednout váš e-shop mezi vyšší e-ligu.

Tip: Pro zmapováni pohybu uživatelů na e-shopu využijte nástroj Hotjar. Pomůže odhalit slepá místa na webu a uzpůsobit tak design stránek na míru vašim zákazníkům.

2. Sociální média

Cože, vy nejste na Facebooku nebo na Instagramu a dalších sociálních stránkách? Pak se každý den připravujete o velké množství zákazníků. Sociální média mají dnes neuvěřitelnou sílu coby nástroj marketingové propagace. Nebojkotujte je a využijte tento účinný nástroj k zviditelňování e-shopu co nejdříve. Začněte nejprve jednou sociální stránkou a postupně můžete připojit další. Z důvodu velkého zásahu doporučujeme rozhodně Facebook. Ještě, než začnete, vytvořte obsahovou a komunikační strategii. Správa Facebookového profilu vyžaduje pravidelnost a kreativnost. Nestačí vkládat fotografie produktů. Fanoušci se chtějí bavit, proto jim své zboží servírujte v atraktivní, zajímavé formě a využívejte k tomu různé formáty Facebookových postů – gify, videa, 3D posty, 360° příspěvky a další. U Instagramu vsaďte na přirozenost – výborné fotografie vám přivedou množství sledovatelů v krátkém čase.

Tip: Vzhledem ke snížení organického dosahu u nepromovaných postů doporučujeme každý post podpořit reklamou. Už pouhých 200 Kč vynaložených na propagaci jednoho postu dokáže výrazně pomoct se zviditelněním e-shopu. Nezapomeňte sledovat úspěšnost svých kampaní přes FB přehledy a Google Analytics.

3. E-mail

Že jsou e-maily zastaralé a nikdo je nevyužívá? Velká chyba. E-mail se stal základním dorozumívacím prostředkem a získal punc serióznosti. Člověka, který nemá profil na sociálních sítích najdete, zákazníka bez e-mailu ovšem jen stěží. Propagace formou e-mailingu je vynikající v tom, že zasáhne i skupiny uživatelů, které lze jinými způsoby kontaktovat stěží. Máme na mysli například starší cílovou skupinu, specialisty a další. E-mail umožňuje personalizaci, forma zasílaných e-mailů vašim zákazníkům tak může mít i velmi osobní charakter. Hrajte si s newslettery, aktivně rozšiřujte databázi e-mailových kontaktů pomocí vybídek na webových stránkách i profilech na sociálních sítích. Hýčkejte své zákazníky zasíláním pozorností v podobě slevových kódů, informujte je o novinkách, reagujte na jejich narozeniny osobním přáním.

Tip: Nezapomínejte na to, že forma newsletteru hraje velkou roli. Vylaďte texty na jedničku – už samotný předmět e-mailu rozhoduje o tom, zda bude e-mail otevřen. Nezapomeňte, že e-mailing nejsou jen newslettery, ale i e-maily, které zasíláte po objednání zboží. Pohrajte si s jejich podobou tak, aby vynikala nad konkurencí. Úspěšnost zaslaných e-mailů pečlivě sledujte a vyzkoušejte i A/B testování. Doporučujeme použít například program Campaign Monitor, který ukazuje, kolik lidí zaslaný e-mail opravdu otevřelo.

4. Optimalizace pro vyhledávače

Velkou roli má na úspěšnost e-shopu snadná dohledatelnost ve vyhledávačích, jako je Google, Seznam a další. Přední místa ve vyhledávání si můžete zaplatit, ty další obsadíte jen tehdy, budete-li pilně pracovat na obsahu svých stránek. Vyhledávače milují originalitu a častou aktualizaci. Nenechávejte své stránky „ladem“ a pravidelně obměňujte texty a přinášejte nový, atraktivní obsah. Znovu doporučujeme zaměřit se na práci s popisky, které by měly obsahovat i klíčová slova. Klíčová slova získáte prostřednictvím analýzy – tu si můžete udělat i sami skrze našeptávače vyhledávačů, údaje z Google Analytics, nástroje pro sestavení analýzy klíčových slov. Cílem není vyplnit web spoustou obsahu s kvantem klíčových slov, která zadávají zákazníci, když hledají vámi prodávané produkty. Zapomeňte na kvantitu, volte cestu kvality s přiměřeným zakomponováním klíčových výrazů.

Tip: Nezapomeňte, že správný text musí mít i všechny URL adresy a obrázky na vašem e-shopu.

5. Katalogy firem

Velké množství zákazníků vyhledává e-shopy i skrze katalogy firem. Zaregistrujte svůj obchod do těchto katalogů, významně zvýšíte vyhledatelnost webu. Pokud je to možné, vložte i popisek s informacemi o tom, čím se zabýváte, co nabízíte a zmiňte své výhody oproti konkurenci. Uveďte přesnou adresu webu, případné kamenné pobočky a jejich otevírací dobu, kontaktní údaje v podobě e-mailu a třeba i odkaz na sociální profily. Zařazení do katalogu firem zvedá důvěryhodnost e-shopu a obchod působí mnohem seriózněji.Výhodné je, že jsou katalogy vedené nejen dle zaměření e-shopů, ale i podle lokalit, kde má obchod své sídlo. Toto ocení zákazníci zejména v případě, kdy si mohou zdarma a osobně odebrat zakoupené zboží.

Tip: Katalogy firem umožňují vkládání recenzí na váš e-shop. Kladná hodnocení pomohou získat další zákazníky a zajistí vám dobré jméno. K hodnocení můžete své zákazníky i vyzvat formou e-mailu.

6. Reklamní sítě

E-shop lze propagovat také v rámci reklamních sítí, které vám pomohou s vyhledáním vhodných webů, na nichž můžete zviditelňovat svůj e-shop. Reklamní sítě představují prostředníka mezi vaším e-shopem a webem s volným reklamním prostorem. Výhodou reklamních sítí je to, že umí cílit obsah na konkrétní skupiny publika – a to podle témat webů, na kterých je inzerováno a podle obecných informací o uživatelích. Díky tomu cílíte na správné uživatele a vynaložené peníze na tento druh propagace nepřicházejí nazmar.

Tip: Inzertní reklamní sítě sbírají data o uživatelích a zobrazení vaší reklamy. Nezapomeňte výsledky sledovat a analyzovat, vaším cílem by měly být především konverze vedoucí k zisku.

7. Internetové srovnávače

Neboli také v marketingové hantýrce „zbožáky“ a „ceňáky“. Jde o webové portály, kteréshromažďují prodávané zboží na internetu a prezentují ho zákazníkům uspořádané dle různých kritérií – například podle ceny nebo oblíbenosti. Internetové srovnávače jsou u zákazníků oblíbené proto, že rychle nacházejí nejvýhodnější nabídku a zároveň fungují jako místo, kde lze snadno narazit na hodnocení zboží ostatními zákazníky. Recenze jsou v dnešní době velmi populární a hrají velký prim v rozhodování, ze kterého e-shopu zboží objednat. Mnoho zákazníků dá přednost dražšímu zboží od lépe hodnoceného obchodu. Pokud svůj e-shop zapojíte mezi ostatní obchody v internetovém srovnávači, můžete významně ovlivnit prodejnost. Avšak pozor, recenze uživatelé píší jak na zboží, tak na obchody. Aby vám internetové srovnávače příznivě ovlivnily marketingové výsledky, je nutné mít perfektní prozákaznický servis. Na které srovnávače se zaregistrovat? Doporučujeme Heuréka.cz, Zboží.cz, Google nákupy nebo specializované srovnávače na určité segmenty jako Glami, Favi a další.

Tip: Data nahraná v internetových srovnávačích pravidelně aktualizujte a rychle reagujte na recenze od vašich zákazníků. Jsou výbornou zpětnou vazbou – ukazují, v čem se zlepšit a jak e-shop se svými zákazníky komunikuje. Vaše důvěryhodnost je jednou z hlavních konkurenčních zbraní, bojujte za to, aby vám ji zbytečně nepoškodilo několik negativních zákaznických hodnocení.

8. Mapy

Dříve se potenciálním zákazníkům a klientům dávaly vizitky, dnes tuto úlohu převzaly mapy. Nejpoužívanější jsou v ČR mapy.cz od společnosti Seznam a maps.google.com od společnosti Google. Obě služby pomáhají uživatelům vyhledat zajímavé podniky, služby a obchody včetně e-shopů v lokalitě dle vlastního výběru. Označte své podnikání na mapách i vy a vyplňte podrobně svůj profil – uveďte všechny požadované informace včetně provozní doby, telefonních čísel a popisu podnikání. Nebojte se odlišit od konkurence zajímavým popisem obchodu a pokud je dané místo také výdejnou objednaného zboží z e-shopu, nahrajte do svého profilu i kvalitní fotografie s prezentací výdejny. Své zákazníky požádejte o vložení recenze – pozitivní hodnocení od zákazníků rapidně zvýší vaši důvěryhodnost a namotivují k návštěvě ty, kteří na vás náhodně narazili.

Tip: V popisku buďte kreativní a vyhněte se obecným pojmům jako např. zdravá výživa, potraviny, květiny atd. Mnohem lépe bude znít „Obchod s lokálními lahůdkami“; „Čerstvé květiny a drobnosti pro radost“ nebo „Dobroty plné zdraví“.

9. Affiliate marketing

Oblíbený marketingový nástroj založený na partnerství mezi inzerentem (vámi) a partnerem (tím, kdo bude propagovat váš e-shop) patří mezi účinný nástroj výkonnostního marketingu. Nespornou výhodou je placení za přímou konverzi. Coby inzerent tak nepřicházíte o své peníze bez přímého výsledku. Spojit síly můžete například s bloggery, kterým poskytnete speciální odkaz s jejich vlastním ID. Za každého přivedeného zákazníka skrze tento odkaz zaplatíte bloggerovi smluvenou částku, která tvoří zpravidla 10 – 20 % hodnoty konverze. Při výběru partnera klaďte důraz na jeho zaměření – nejlepší je, pokud se zabývá stejným oborem jako vy. Konverznost je poté mnohem vyšší a účinnost rychlejší. Affiliate spojenectví můžete navázat jak skrze inzerci, tak přímým oslovením vytipovaného partnera. Nezapomeňte na své stránky umístit informace o affiliate programu, aby vás mohli kontaktovat i zájemci sami. Pro affiliate marketing můžete využít affiliate sítě, které vám pomohou sehnat partnery. V tomto případě ovšem počítejte s tím, že zaplatíte poplatek za zprostředkování partnerství. Pokud chcete mít nad vším přehled a neplatit poplatky zprostředkovatelům, požádejte schopné programátory o vytvoření vlastního affiliate provizního systému.

Tip: Affiliate marketing není jenom o psaní článků na blogu. Partner může vaše produkty doporučit i na své FB stránce, Instagramu, v recenzích, ve videích, v newsletterech. Vždy ovšem trvejte na tom, aby bylo doporučování vašich produktů co nejtransparentnější a nejrelevantnější vůči skupině sledovatelů a čtenářů vašeho partnera. Někdy je mnohem lepší, pokud partner přizná spolupráci s vámi veřejně a čtenářům nabídne bonus v podobě čerstvých informací o vašich produktech, popřípadě jim zprostředkuje slevový kód na nákup.

Přemýšlíte, který z nástrojů pomůže vašemu podnikání nejvíce a nejefektivněji? Za nás je odpověď jasná – nejlepším řešením je nakombinování všech marketingových nástrojů. Pokud chcete být úspěšní, věnujte svůj čas do pečlivé prezentace vašeho eshopu. V drtivé většině případů platí, že vynaložená energie na vlastní zviditelnění přinese potěšující výsledky. Buďte pilní, vytrvalí, trpěliví a budujte e-podnikání na pevných základech. Jedině tak ustojíte každou bouři a pokoříte konkurenci.

*dle některých amerických studií, zabývajících se online nakupováním

Podobné články:

Napsal Štefan Ihnat dne 2018.12.18