Navigace

6 mýtů a fakt o WordPressu

Občas se setkáváme se samozvanými profesionály. Takoví lidé jsou často odborníci na vše okolo a ve všem se vyznají. Takový člověk se ani nepodívá na náš web či námi realizované weby a stačí že se mu…


Občas se setkáváme se samozvanými profesionály. Takoví lidé jsou často odborníci na vše okolo a ve všem se vyznají. Takový člověk se ani nepodívá na náš web či námi realizované weby a stačí že se mu někdo zmíní o WordPressu. To na něj funguje jako červený hadr na býka. Poté začíná typická negativní sprcha na vrub WordPressu.

Tato zkušenost nejčastěji pramení z instalace WordPressu, který je procpaný nejrůznějšími pluginy. Samozřejmě že pokud si do systému nainstalujete desítky pluginů, které se navíc vzájemně ovlivňují (například můžete používat třeba 3 pluginy kvůli on-page faktorům na SEO) tak se načítání webu zpomalí. Je to dáno tím, že se zkrátka musí načíst moduly, které by se jinak načítat nemuseli.

Často se objevuje argument že WordPress zvládne obsloužit jen pár lidí současně, pak už by měl shazovat celý server.

Reálně umí být WordPress velmi rychlý a to i na hostingu za 25,- Kč/měsíc. Pokud Vás zajímají konkrétní čísla tak si více můžete přečíst na blogu cn130.com.

Pomalost WordPressu pak většinou nesouvisí s tím, že by byl WordPress nějak robustní systém ani s nekvalitním hostingem, ale spíše s tím, že se načítají obrázky na homepage, které dohromady dají i 10MB.

Je přirozené, že statický web čistě v HTML bude vždy rychlejší než dynamicky generovaný web a to s jakýmkoli redakčním systémem. To je dáno podstatou věci.

Dalším zabijákem rychlosti jsou většinou externí skripty, které se často vkládají do hlavičky webu a zpomalují tak načítání celého webu. Pokud se ve firmě najde nějaký přehnaný analytik, je schopen na jednom webu mít Google Tag Manager, vedle toho (ano ne v něm ale vedle něj) vložený Google Analytics, web měřit pomocí CrazyEggu, pro jistotu tam mít i HotJar a protože si to přeje obchodní oddělení mít tam ještě kód Leady. To vše samozřejmě doplněné o konverzí kódy jak AdWords, Sklik i Facebook Pixel.

Na načítání všech těchto kódů se ztrácí cené stovky milisekund a nijak to nesouvisí s redakčním systémem. Podobná konfigurace by způsobila měřitelné zpomalení na jakémkoli jiném redakčním systému.

WordPress má samozřejmě propracovaný systém pluginů, které umožňují rozšířit funkcionalitu o téměř jakékoli možnosti. Myslet si ale, že si jen naklikáte co byste rádi na webu měli a ono to pak bude samo od sebe výborně fungovat a ještě krásně vypadat je prostě a jednoduše naivní. S tímto záměrem nikdo pluginy netvoří.

Kvalitní web na míru používá pluginů minimum. Jedná se pouze o ty, které skutečně WordPress zlepšují, nebo zlepšují uživatelské prostředí.

Máme weby, kde jsou jen dva nebo tři pluginy.

Myslet si, že tvorba webu u nás probíhá tak, že stáhneme WordPress, nainstalujeme a pak procházíme repozitář Pluginů abychom následně zaklikali to co chceme ve webu mít a tím web vytvoříme je nesmysl.

Nemyslíme si. WordPress je určen pro široké použití a díky tomu, že je opensrouce je možné jej využít například jen zčásti a postavit na něm jakýkoli web.

Dají se na něm stavět katalogy, e-shopová řešení, realitní servery a cokoli dalšího. Přitom v žádném případě neříkáme, že je to univerzální řešení na vše. Je spousta aplikací, kde je lepší napsat aplikaci od nuly (při využití nějakého frameworku) než násilím ohybat redakční systém, který je dobrý na něco jiného.

WordPress lze rozumně využít například pro tvorbu jednoduchého e-shopu, který nebude funkcionalitou samozřejmě dosahovat robustnosti e-shopových systémů, nicméně ne každý potřebuje aby e-shop rešil skladové hospodářství, fakturoval, apod.

Nesmysl. Mezi editory webů jsou muži, ženy, mladí, staří, různých profesí, různé počítačové gramotnosti. Ještě se nám nestalo, že by nám někdo řekl že se WordPress nedá ovládat, nebo že je nelogický. I tak klientům poskytujeme zdarma školení, aby uměli pracovat se svým konkrétním webem. Nejde ani tak o školení práce se samotným redakčním systémem jako spíše školení jak nad obsahem na webu vůbec uvažovat (velikosti obrázků nahrávaných na web, formátování, apod.).

Samozřejmě pokud je web zase poskládaný z nějaké americké šablony koupené za 25 dolarů, která tvoří design webu přímo v editoru stránky tak takové ovládání je nepřehledné a k ničemu. Tak se ale web netvoří. Ne pokud si za takovou práci chcete vzít peníze.

O web se musíte starat. Stále si velké množství lidí myslí, že si udělají web a pak mu 10 let neudělají žádný servis. Pak je možné, že se objeví nějaký vykuk, kterí využije nějaké chyby, která například v té době ani nebyla objevena a může systém nějakým způsobem poškodit.

Když si koupíte nové auto také od něj neočekáváte že bude jezdit 10 let bez návštěvy servisu.

Říkat ale o jakémkoli redakčním systému, že je nezranitelný je jako tvrdit že nemůže člověk nikdy onemocnět. Je to nesmysl. Vždy existuje nějaké zranitelnost, která využívá například starého PHP, staré MySQL databáze či staré konfigurace serveru. To není nijak závislé na WordPressu.

Naopak u WordPressu je bezpečnostní aktualizace možné automatizovat a systém odhalí daleko větší množství chyb díky množství instalací, které se pohybují v desítkách miliónů.

Ve skutečnosti je tak udržovaný WordPress daleko bezpečnější než systém psaný třemi programátory v malé agentuře, kteří (a nemáme jim to v žádném případě za zlé) nemohou znát veškerou problematiku týkající se webu.

Nainstalovat systém zvládne i informovaný lajk. Stáhnout či koupit šablonu také. Nainstalovat ji už jen ti zdatnější. Upravit ji k obrazu svému – tak tady mohu s klidným svědomím říct že to často nedokážeme ani my.

Postavit kvalitní web, který mimo jiné například načítá data pomocí XML, zobrazuje například výpis aut, propisuje objednávky zase do jiného systému, apod. To určitě lajk nezvládne.

Web není jen o vzhledu, je za ním spousta funkcionalit, které klienti potřebují. Proto pokud máme vytvořit kvalitní web, který bude fungovat, nemůžeme se spokojit s nějakým šablonovým řešením.


Zavřít